Tips SEO blog schrijven

Geschreven door Marijke Prins

VA Marijke Prins

Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers op het gebied van webshop support, SEO copywriting en contentmarketing.

Hoe schrijf ik een blog die scoort in Google?

Meer relevante bezoekers op je website of webshop: dat willen we allemaal wel toch? Het schrijven van blogs is een mooie en krachtige manier om je online zichtbaarheid te vergroten en meer waardevolle bezoekers te genereren. Het is dan wel handig dat jouw potentiële klant je blog weet te vinden. Als VA help ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid, dit doe ik onder andere door SEO te integreren in hun blogstrategie. Ik heb 6 SEO tips op een rijtje gezet voor je die je kunt gebruiken bij het schrijven van blogs.

 

Research: ontdek waar jouw doelgroep op zoekt

Voordat je begint met een SEO blog te schrijven is het handig om te weten waar jouw potentiële klant op zoekt. Voer een zoekwoordenanalyse uit, zodat je weet welke termen je als keywords kunt gebruiken. Handige tools hiervoor zijn Answer The Public, MOZ, Google Trends of Ubersuggest. Zet alle tips voor mogelijke zoekwoorden die je via deze tools krijgt op een rijtje en kies er een aantal uit waar je een blog over wilt schrijven.

Extra tip: Snel extra bezoekers trekken? Ga dan eerst voor keywords waar weinig concurrentie op zit. Het zoekvolume is misschien minder hoog, maar je bereikt wel direct jouw doelgroep. Met deze zoekwoorden scoor je namelijk sneller in de top 10 resultaten van Google.

 

Long-tail keywords voor jouw SEO blog

Het gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten neemt toe. Deze zoekopdrachten zijn vaak langer en complexer dan bij het typen van een zoekopdracht. Met dit in het achterhoofd is het handig om je te richten op natuurlijke taal en long-tail zoekwoorden. Het is belangrijk om te begrijpen hoe mensen spreken en welke woorden ze gebruiken bij het zoeken naar informatie. Een voorbeeld hiervan is: ‘hoe voer ik een goede zoekwoordenanalyse uit?’ in plaats van ‘zoekwoordenanalyse’.

 

Keyword stuffing is een no-go

Dat je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je tekst van je blog moet gebruiken, dat is voor zelfs een beginner vaak wel bekend. Google moet natuurlijk wel weten waar je op gevonden wilt worden, het is dus logisch dat je de tekst over dit zoekwoord schrijft en dit zoekwoord in je teksten gebruikt.

Nog niet zo heel lang geleden was het een sport om je zoekwoorden zoveel mogelijk in je tekst te integreren. Er werden zelfs hele lappen tekst (met daarin alleen het zoekwoord) ‘verstopt’ op een website, zodat de bezoeker ze niet zag, maar Google wel. Deze trucjes zijn echt verleden tijd. ‘Keyword stuffing’, oftewel je teksten onnodig volproppen met zoekwoorden, is een no-go. Je kunt erop wachten dat Google je afstraft, je je goede Google posities kwijtraakt en je weer van voren af aan kunt beginnen. Zonde!

Maar waar zet je je zoekwoorden dan wel neer? De belangrijkste plekken in je tekst zijn:

  • In de H1 (de titel van het blog).
  • Het liefst 1 of meerdere keren in de H2 (de tussenkopjes).
  • Zo ver mogelijk vooraan in de eerste alinea.
  • Een aantal keer (op natuurlijke manier) in de rest van de tekst.

Houd de inhoud van je blog natuurlijk en relevant voor je lezers. Integreer je zoekwoorden subtiel in je blogs.

 

Kwaliteit staat voorop

Focus je op het delen van kwalitatieve inhoud om je rankings te verbeteren. Wat maakt inhoud dan kwalitatief? Het gaat erom dat je een blog schrijft die nuttig is voor de lezer. Welke informatie wil je lezer weten? Wat is zijn of haar behoefte? Tips, nieuwe perspectieven, uitleg van diensten of producten, oplossingen bieden voor problemen of juist blogs die je doelgroep entertainen? Per bedrijf en per doelgroep is dit natuurlijk erg verschillend. Een onderzoek binnen je doelgroep kan je veel inzichten opleveren.

Daarnaast is het belangrijk om een blog te schrijven met een duidelijke structuur en die gemakkelijk leest:

  • Schrijf een titel die weergeeft waar het blog over gaat.
  • Vertel in de inleiding wat de lezer kan verwachten.
  • Gebruik alinea’s en tussenkopjes om je tekst overzichtelijk te maken.
  • Maak je zinnen kort en bondig.
  • Voeg opsommingen toe.
  • Maak gebruik van visuele onderdelen zoals afbeeldingen of video’s.

 

Meta-informatie

Met alleen het schrijven van een SEO blog ben je er niet. Bij het plaatsen van je blog op je website is het handig om direct je meta-informatie SEO-proof te maken, dus:

  • Zorg ervoor dat je URL kort en duidelijk is en relevante zoekwoorden bevat.
  • Zet je zoekwoorden vooraan in je meta title.
  • Schrijf een pakkende meta description die de inhoud beschrijft en die bezoekers aanspoort om door te klikken.
  • Optimaliseer je afbeeldingen en video’s: gebruik je zoekwoorden in de alt tag.

 

Houd je blog up-to-date

Deze laatste tip kan Google echt waarderen! De meeste blogs worden namelijk geplaatst en er wordt vervolgens nooit meer naar omgekeken. Hier kun jij echt het verschil maken!

Zorg ervoor dat je eens in de zoveel tijd langs je blogs gaat en geef ze een update waar mogelijk. Vul het blog aan met een extra tip, pas informatie aan door in te spelen op de actualiteit, voeg nieuwe afbeeldingen toe of schrijf een extra alinea over een het onderwerp. Door je blog up-to-date te houden en content toe te voegen geef je Google het signaal dat jij op dit gebied degene bent met de meest relevante en actuele informatie.

Ik hoop dat je deze tips goed kunt gebruiken bij het schrijven van een SEO blog voor jouw bedrijf. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op, ik help je graag verder!

Geschreven door Marijke Prins

VA Marijke Prins

Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers op het gebied van webshop support, SEO copywriting en contentmarketing.

Tips SEO blog schrijven

Hoe schrijf ik een blog die scoort in Google?

Meer relevante bezoekers op je website of webshop: dat willen we allemaal wel toch? Het schrijven van blogs is een mooie en krachtige manier om je online zichtbaarheid te vergroten en meer waardevolle bezoekers te genereren. Het is dan wel handig dat jouw potentiële klant je blog weet te vinden. Als VA help ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid, dit doe ik onder andere door SEO te integreren in hun blogstrategie. Ik heb 6 SEO tips op een rijtje gezet voor je die je kunt gebruiken bij het schrijven van blogs.

 

Research: ontdek waar jouw doelgroep op zoekt

Voordat je begint met een SEO blog te schrijven is het handig om te weten waar jouw potentiële klant op zoekt. Voer een zoekwoordenanalyse uit, zodat je weet welke termen je als keywords kunt gebruiken. Handige tools hiervoor zijn Answer The Public, MOZ, Google Trends of Ubersuggest. Zet alle tips voor mogelijke zoekwoorden die je via deze tools krijgt op een rijtje en kies er een aantal uit waar je een blog over wilt schrijven.

Extra tip: Snel extra bezoekers trekken? Ga dan eerst voor keywords waar weinig concurrentie op zit. Het zoekvolume is misschien minder hoog, maar je bereikt wel direct jouw doelgroep. Met deze zoekwoorden scoor je namelijk sneller in de top 10 resultaten van Google.

 

Long-tail keywords voor jouw SEO blog

Het gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten neemt toe. Deze zoekopdrachten zijn vaak langer en complexer dan bij het typen van een zoekopdracht. Met dit in het achterhoofd is het handig om je te richten op natuurlijke taal en long-tail zoekwoorden. Het is belangrijk om te begrijpen hoe mensen spreken en welke woorden ze gebruiken bij het zoeken naar informatie. Een voorbeeld hiervan is: ‘hoe voer ik een goede zoekwoordenanalyse uit?’ in plaats van ‘zoekwoordenanalyse’.

 

Keyword stuffing is een no-go

Dat je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je tekst van je blog moet gebruiken, dat is voor zelfs een beginner vaak wel bekend. Google moet natuurlijk wel weten waar je op gevonden wilt worden, het is dus logisch dat je de tekst over dit zoekwoord schrijft en dit zoekwoord in je teksten gebruikt.

Nog niet zo heel lang geleden was het een sport om je zoekwoorden zoveel mogelijk in je tekst te integreren. Er werden zelfs hele lappen tekst (met daarin alleen het zoekwoord) ‘verstopt’ op een website, zodat de bezoeker ze niet zag, maar Google wel. Deze trucjes zijn echt verleden tijd. ‘Keyword stuffing’, oftewel je teksten onnodig volproppen met zoekwoorden, is een no-go. Je kunt erop wachten dat Google je afstraft, je je goede Google posities kwijtraakt en je weer van voren af aan kunt beginnen. Zonde!

Maar waar zet je je zoekwoorden dan wel neer? De belangrijkste plekken in je tekst zijn:

  • In de H1 (de titel van het blog).
  • Het liefst 1 of meerdere keren in de H2 (de tussenkopjes).
  • Zo ver mogelijk vooraan in de eerste alinea.
  • Een aantal keer (op natuurlijke manier) in de rest van de tekst.

Houd de inhoud van je blog natuurlijk en relevant voor je lezers. Integreer je zoekwoorden subtiel in je blogs.

 

Kwaliteit staat voorop

Focus je op het delen van kwalitatieve inhoud om je rankings te verbeteren. Wat maakt inhoud dan kwalitatief? Het gaat erom dat je een blog schrijft die nuttig is voor de lezer. Welke informatie wil je lezer weten? Wat is zijn of haar behoefte? Tips, nieuwe perspectieven, uitleg van diensten of producten, oplossingen bieden voor problemen of juist blogs die je doelgroep entertainen? Per bedrijf en per doelgroep is dit natuurlijk erg verschillend. Een onderzoek binnen je doelgroep kan je veel inzichten opleveren.

Daarnaast is het belangrijk om een blog te schrijven met een duidelijke structuur en die gemakkelijk leest:

  • Schrijf een titel die weergeeft waar het blog over gaat.
  • Vertel in de inleiding wat de lezer kan verwachten.
  • Gebruik alinea’s en tussenkopjes om je tekst overzichtelijk te maken.
  • Maak je zinnen kort en bondig.
  • Voeg opsommingen toe.
  • Maak gebruik van visuele onderdelen zoals afbeeldingen of video’s.

 

Meta-informatie

Met alleen het schrijven van een SEO blog ben je er niet. Bij het plaatsen van je blog op je website is het handig om direct je meta-informatie SEO-proof te maken, dus:

  • Zorg ervoor dat je URL kort en duidelijk is en relevante zoekwoorden bevat.
  • Zet je zoekwoorden vooraan in je meta title.
  • Schrijf een pakkende meta description die de inhoud beschrijft en die bezoekers aanspoort om door te klikken.
  • Optimaliseer je afbeeldingen en video’s: gebruik je zoekwoorden in de alt tag.

 

Houd je blog up-to-date

Deze laatste tip kan Google echt waarderen! De meeste blogs worden namelijk geplaatst en er wordt vervolgens nooit meer naar omgekeken. Hier kun jij echt het verschil maken!

Zorg ervoor dat je eens in de zoveel tijd langs je blogs gaat en geef ze een update waar mogelijk. Vul het blog aan met een extra tip, pas informatie aan door in te spelen op de actualiteit, voeg nieuwe afbeeldingen toe of schrijf een extra alinea over een het onderwerp. Door je blog up-to-date te houden en content toe te voegen geef je Google het signaal dat jij op dit gebied degene bent met de meest relevante en actuele informatie.

Ik hoop dat je deze tips goed kunt gebruiken bij het schrijven van een SEO blog voor jouw bedrijf. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op, ik help je graag verder!

Geschreven door Marijke Prins

VA Marijke Prins

Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers op het gebied van webshop support, SEO copywriting en contentmarketing.