Tips content voorraad bedenken

Geschreven door Marijke Prins

VA Marijke Prins

Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers op het gebied van webshop support, SEO copywriting en contentmarketing.

Van inspiratieloos naar creatief genie: 6 tips voor een voorraad aan content onderwerpen

“Soms ben ik wel 2 uur bezig met een post.”

“Ik heb geen inspiratie om de juiste woorden te vinden of weet niet waar ik vandaag weer over moet posten.”

Tijdens een kennismakingsgesprek vertelde een klant dat ze veel tijd kwijt was aan het maken van posts. Het leverde nieuwe contacten en uiteindelijk klanten op, maar het kostte gewoon te veel tijd.

En ik snap het wel.

Bedenk maar eens een onderwerp waar je weer over kunt schrijven, waar je doelgroep ook echt iets aan heeft en dat past bij je contentmarketingstrategie. Schrijf een passende tekst en zoek of maak een passende afbeelding / foto. Ohja, vergeet ook niet de juiste hashtags te gebruiken en mensen of bedrijven te taggen.

Herkenbaar? Deze tijd kun je als ondernemer vast ook aan andere belangrijke zaken besteden.

Nu ik een aantal maanden voor deze klant aan de slag ben is er continuïteit in haar social mediakanalen. En het leuke is: door meer te posten en de ‘stroom’ op gang te houden, worden nieuwe onderwerpen ook makkelijker en sneller bedacht. Het hele proces gaat hierdoor efficiënter, dus ik dacht: hoe zorg je er nou voor dat die stroom op gang blijft?

Een ‘voorraad aanleggen’ zorgt voor veel rust, continuïteit en efficiëntie. Je zult ook merken dat hoe vaker je er even voor gaat zitten, hoe sneller het op den duur gaat.

Check hieronder een aantal tips om je te helpen een voorraad aan onderwerpen aan te leggen:

 

1. Bundel je creatieve gedachten

Rondslingerende briefjes, losse documenten of notities in je telefoon met contentideeën? Bundel ze allemaal en houd vanaf nu 1 document bij waarin je alle ideeën vastlegt. Het klinkt heel simpel, maar door een document met een contentvoorraad aan te leggen, heb jij altijd snel content bij de hand die je kunt gebruiken.

 

2. Brainstorm boost

Door te sparren kom je vaak op ideeën waar je in je eentje nooit op gekomen zou zijn. Of je nu een uurtje met vrienden gaat brainstormen of dit met andere ondernemers doet: de inzichten van anderen brengt je verder. Schrijf alles op, werk het uit en haal er onderwerpen uit waar jij de komende weken mee aan de slag kunt.

 

3. Freewriting: in 10 Minuten je volgende post onderwerpen

Laat je pen de vrije loop! Freewriting, oftewel ‘vrij schrijven’, is een creatieve schrijftechniek die je helpt om je gedachten te stroomlijnen en je creativiteit te stimuleren. Het is een oefening waarbij je zonder onderbrekingen schrijft. Stel de timer in op 10 minuten en begin gewoon. Schrijf alles op wat in je op komt, maak je niet druk om spelfouten en blijf doorgaan tot de 10 minuten voorbij zijn. Bekijk na die 10 minuten eens wat je op papier hebt gezet, ik weet zeker dat er verrassende teksten tussen staan die jij kunt gebruiken voor je volgende post.

 

4. Zet ChatGPT aan het werk

Lekker voor de hand liggend in deze tijd en ik ben van mening dat juist die persoonlijke insteek het verschil maakt en opvalt tussen de ‘standaard’ ChatGPT posts. Maar het gebruik van ChatGPT kan je misschien wel op weg helpen en inspireren voor je volgende social media post. Gebruik de juiste prompts en vraag ChatGPT om je te helpen met het bedenken van bijvoorbeeld 30 onderwerpen voor een social media post. Haal eruit wat bij jou past, personaliseer de ideeën en voilà: je volgende onderwerpen staan weer vast.

 

5. Meerdere vliegen in één klap: de kracht van bulk denken

Is het voor jou ook altijd zoeken naar het volgende onderwerp voor je post? Bedenk dan nooit maar 1 post per keer. Gebruik de technieken die hierboven staan beschreven en blok wekelijks of tweewekelijks een uurtje in je agenda. Door juist meerdere onderwerpen per keer te bedenken, wordt je creativiteit gestimuleerd en ben je niet gefocust op slechts 1 post.

 

6. Vier mee met inhaakdagen

Van Nationale Pindakaasdag en Warmetruiendag tot de meer traditionele Moederdag of Dierendag: tegenwoordig is er bijna elke dag wel iets bijzonders om te ‘vieren’ of bij stil te staan. Als jij als ondernemer vaak op zoek bent naar inspiratie voor je content en het lastig vindt om steeds weer iets te verzinnen om over te schrijven, dan zijn deze zogenoemde ‘inhaakdagen’ erg handig! Als kledingwinkel kun je bijvoorbeeld heel goed inhaken op Warmetruiendag en als foodblogger kun je Nationale Pindakaasdag natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Google maar eens op ‘Inhaakkalender’ en je vindt zo snel een kalender waar alle inhaakdagen in staan vermeld.

Bekijk voor de komende maanden welke inhaakdagen leuk zijn voor jouw content en schrijf ze allemaal op.

 

Ik weet zeker dat je na het volgen van deze tips bruist van de ideeën! Leg een voorraad aan in jouw contentdocument, zodat je sneller en efficiënter zichtbaar kunt zijn voor jouw doelgroep. Wil je hier graag hulp bij? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!

Geschreven door Marijke Prins

VA Marijke Prins

Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers op het gebied van webshop support, SEO copywriting en contentmarketing.

Tips content voorraad bedenken

Van inspiratieloos naar creatief genie: 6 tips voor een voorraad aan content onderwerpen

“Soms ben ik wel 2 uur bezig met een post.”

“Ik heb geen inspiratie om de juiste woorden te vinden of weet niet waar ik vandaag weer over moet posten.”

Tijdens een kennismakingsgesprek vertelde een klant dat ze veel tijd kwijt was aan het maken van posts. Het leverde nieuwe contacten en uiteindelijk klanten op, maar het kostte gewoon te veel tijd.

En ik snap het wel.

Bedenk maar eens een onderwerp waar je weer over kunt schrijven, waar je doelgroep ook echt iets aan heeft en dat past bij je contentmarketingstrategie. Schrijf een passende tekst en zoek of maak een passende afbeelding / foto. Ohja, vergeet ook niet de juiste hashtags te gebruiken en mensen of bedrijven te taggen.

Herkenbaar? Deze tijd kun je als ondernemer vast ook aan andere belangrijke zaken besteden.

Nu ik een aantal maanden voor deze klant aan de slag ben is er continuïteit in haar social mediakanalen. En het leuke is: door meer te posten en de ‘stroom’ op gang te houden, worden nieuwe onderwerpen ook makkelijker en sneller bedacht. Het hele proces gaat hierdoor efficiënter, dus ik dacht: hoe zorg je er nou voor dat die stroom op gang blijft?

Een ‘voorraad aanleggen’ zorgt voor veel rust, continuïteit en efficiëntie. Je zult ook merken dat hoe vaker je er even voor gaat zitten, hoe sneller het op den duur gaat.

Check hieronder een aantal tips om je te helpen een voorraad aan onderwerpen aan te leggen:

 

1. Bundel je creatieve gedachten

Rondslingerende briefjes, losse documenten of notities in je telefoon met contentideeën? Bundel ze allemaal en houd vanaf nu 1 document bij waarin je alle ideeën vastlegt. Het klinkt heel simpel, maar door een document met een contentvoorraad aan te leggen, heb jij altijd snel content bij de hand die je kunt gebruiken.

 

2. Brainstorm boost

Door te sparren kom je vaak op ideeën waar je in je eentje nooit op gekomen zou zijn. Of je nu een uurtje met vrienden gaat brainstormen of dit met andere ondernemers doet: de inzichten van anderen brengt je verder. Schrijf alles op, werk het uit en haal er onderwerpen uit waar jij de komende weken mee aan de slag kunt.

 

3. Freewriting: in 10 Minuten je volgende post onderwerpen

Laat je pen de vrije loop! Freewriting, oftewel ‘vrij schrijven’, is een creatieve schrijftechniek die je helpt om je gedachten te stroomlijnen en je creativiteit te stimuleren. Het is een oefening waarbij je zonder onderbrekingen schrijft. Stel de timer in op 10 minuten en begin gewoon. Schrijf alles op wat in je op komt, maak je niet druk om spelfouten en blijf doorgaan tot de 10 minuten voorbij zijn. Bekijk na die 10 minuten eens wat je op papier hebt gezet, ik weet zeker dat er verrassende teksten tussen staan die jij kunt gebruiken voor je volgende post.

 

4. Zet ChatGPT aan het werk

Lekker voor de hand liggend in deze tijd en ik ben van mening dat juist die persoonlijke insteek het verschil maakt en opvalt tussen de ‘standaard’ ChatGPT posts. Maar het gebruik van ChatGPT kan je misschien wel op weg helpen en inspireren voor je volgende social media post. Gebruik de juiste prompts en vraag ChatGPT om je te helpen met het bedenken van bijvoorbeeld 30 onderwerpen voor een social media post. Haal eruit wat bij jou past, personaliseer de ideeën en voilà: je volgende onderwerpen staan weer vast.

 

5. Meerdere vliegen in één klap: de kracht van bulk denken

Is het voor jou ook altijd zoeken naar het volgende onderwerp voor je post? Bedenk dan nooit maar 1 post per keer. Gebruik de technieken die hierboven staan beschreven en blok wekelijks of tweewekelijks een uurtje in je agenda. Door juist meerdere onderwerpen per keer te bedenken, wordt je creativiteit gestimuleerd en ben je niet gefocust op slechts 1 post.

 

6. Vier mee met inhaakdagen

Van Nationale Pindakaasdag en Warmetruiendag tot de meer traditionele Moederdag of Dierendag: tegenwoordig is er bijna elke dag wel iets bijzonders om te ‘vieren’ of bij stil te staan. Als jij als ondernemer vaak op zoek bent naar inspiratie voor je content en het lastig vindt om steeds weer iets te verzinnen om over te schrijven, dan zijn deze zogenoemde ‘inhaakdagen’ erg handig! Als kledingwinkel kun je bijvoorbeeld heel goed inhaken op Warmetruiendag en als foodblogger kun je Nationale Pindakaasdag natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Google maar eens op ‘Inhaakkalender’ en je vindt zo snel een kalender waar alle inhaakdagen in staan vermeld.

Bekijk voor de komende maanden welke inhaakdagen leuk zijn voor jouw content en schrijf ze allemaal op.

 

Ik weet zeker dat je na het volgen van deze tips bruist van de ideeën! Leg een voorraad aan in jouw contentdocument, zodat je sneller en efficiënter zichtbaar kunt zijn voor jouw doelgroep. Wil je hier graag hulp bij? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!

Geschreven door Marijke Prins

VA Marijke Prins

Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers op het gebied van webshop support, SEO copywriting en contentmarketing.